Dorp in Tsjechië.

26 juni 2018 - Veverská Bítýška, Tsjechië

De auto had bij de caravan onder een boom gestaan en was door een plakkerig goedje bedekt, we hebben de ramen gewassen en zijn naar een wasstraat gegaan. Bij het afrekenen van de camping kregen we van een heel aardige blonde * jongedame een fles wijn mee omdat we er zo lang hadden gestaan; de meeste gasten blijven er een paar dagen. (* 3 keer op haar vingers uitgerekend hoeveel dagen we er waren geweest) Na een lange reis door files, dit keer tegen de verwachting in zonder grenscontroles, zijn we in Tsjechië aangekomen. Hoewel we in Hongarije en Tsjechië over tolwegen reden zijn sommige stukken zo slecht dat ik bang was dat de caravan uit elkaar zou rammelen. Dat is achteraf meegevallen maar onze landwegen zijn gemiddeld beter dan sommige stukken van de snelweg door putten en andere ongelijkheden. In Tsjechië is voor de auto een vignet nodig, dat gaat nog niet zoals in Slowakije via het internet, er moet een sticker gekocht worden. Net na de grensovergang was een particulier verkoopkantoortje. Het vignet kon alleen contant betaald worden. We hadden nog geen Tsjechische kronen,maar het kon ook met euro's of Hongaarse forinten, alleen was de prijs dan bijna 2 keer zoveel. De dame was wel zo aardig om te vertellen dat ze bij het volgende Shell station ook gekocht en gepind konden worden. Net voorbij Brno, de 2e stad van het land,  kwamen we aan op camping Hana. De Tsjechische eigenaresse Hana sprak goed Nederlands. Het is een kleine eenvoudige camping waar behalve de Wifi al vele jaren niet was geïnvesteerd in modernisering. Toch was het er goed toeven, een ruime plek vlak bij het schone sanitair en met de wifi versterker internet in de caravan. In een dorpsrestaurantje voor weinig geld een hapje gegeten.

1. Carla van Teijlingen:
    1 juli 2018
    Hoe kwam het eigenlijk dat zo'n Tsjechische mevrouw Nederlands sprak?